(وبسایت مداحی کربلایی محسن احمدی)

(سایت مداحی کربلایی محسن احمدی)
بانوای دلنشین کربلایی محسن احمدی دوشنبه شبـــــــها راس ساعت:21 نعمت آباد خ میرزایی جنب خیابان مینو حسینیه حضرت ابوالفضل العباس(ع)،سامانــــــه هیئت:09381954355،سایت سیاسی مذهبی،اشعار مذهبی،اشعار مهدوی،احادیث و روایات
دانلود مداحی با صدای کربلایی محسن احمدی
آخـــرين مـطالــــــب
لـــــینک های ویـــــژه

به سخنرانی درهیئت اهمیت دو چندان بدهید

نه سخنرانی و نه مداحی نباید طولانی و خسته کننده باشد. قدیم آقای فلسفی فقط یکی دو دقیقه روضه می خواندند که همان یکی دو دقیقه تمام مجلس را به هم می ریخت! در این مجالس جوان ها مسئولیت داشته باشند…

آیت الله سید محمود مجد، از علمای تهران و از روحانیون سرشناس و مبارز پیش و پس از انقلاب است. وی پس از انقلاب، سال های متمادی در مسئولیت های گوناگون مشغول به فعالیت های علمی و اجرایی بوده است. هم اکنون تولیّت مجموعه حوزه های علمیه باقرالعلوم (ع) و چند حوزه علمیه دیگر با ایشان است. فعالیت های تبلیغی و فرهنگی ایشان ماندگار و قابل تقدیر و در حافظه تاریخی اهالی تهران محفوظ است.

گفتگویی پیرامون «هیئت» و «مجالس عزاداری» با ایشان داشتیم که تقدیم می شود.

*****

جناب مجد، لطفا از شروع تحصیلات حوزوی خود و اولین منبری که رفتید بگویید

 ابوی مرحوم ما ۵۰ سال در تهران امام جماعت بودند. اهالی تهران با ایشان مأنوس بودند. من ۱۳ سالم بود مشهد رفته بودم. حاج آقای ما در صحن امام رضا(ع) من را معمّم کردند. آن موقع من هنوز محاسن در نیاورده بودم!

اولین منبرهای بنده در قم بود. آن موقع مجمعی بود که طلاب تهرانی تشکیل داده بودند؛ در شب های پنجشنبه جمع می شدیم و تمرین منبر می کردیم. مطلبی به عنوان محتوای منبر تعیین می شد و به ترتیب منبر می رفتیم.

ابوی ما هم هر وقت مسافرت می کردند من به جای ایشان اقامه نماز در مسجد می کردم و شب ها بعد از نماز، منبر هم می رفتم. این زمان دیگر ۱۷-۱۸ سالم بود.

 «هیئت» به وضوح یک پدیده «مذهبی-اجتماعی» است. از سویی آیینی مذهبی تلقی می شود و از سوی دیگر نهاد و جامعه ای مشخص است. شما از «هیئت خوب» چه تعریفی دارید؟ هیئت ایده آل چه ویژگی هایی دارد؟ و آیا الان هیئات ما مطابق با موازین ایده آل و اسلامی هستند؟

در مورد قسمت اول سؤال باید عرض کنم که هیئت مذهبی و «خوب» باید چند چیز را اصل و پیش فرض قرار دهد.
اول اینکه هیئات در حین برگزاری مراسم مساجد اجرا نشوند. یعنی نباید مخلّ مراسم و برنامه های مساجد باشند. چون این کار تاثیر سوء و عکس دارد.
دوم این که حتما گوینده و سخنران داشته باشند. به مداحی و روضه خوانی اکتفا نکنند. این خیلی مهم است.
دیگر اینکه مداحان، مداحانی باشند که باسواد باشند . تشخیص بدهند کدام روضه درست است کدام غلط . اشعارشان را دقت کنند. الان بعضی هیئات به ابتذال کشیده شده است. اشعار بی محتوا و مبتذل گاهی استفاده می شود.نکته دیگر این که ریاست طلبی در هیئات نباشد. اصلا درست نیست. باید ، به خصوص، در این مجالس جوان ها مسئولیت داشته باشند. پیرمرد ها و مسنّ تر ها ناظر باشند. این کار باعث می شود جوان ها تشویق شوند برای آمدن به هیئت.
مطلب دیگری که باید عرض کنم، مراسم ها نباید طولانی و خسته کننده باشد. نه سخنرانی و نه مداحی نباید طولانی و خسته کننده باشد. چند ساعت روضه خواندن و سینه زدن حساسیت افراد را نسبت به مسأله عاشورا از بین می بَرَد.
قدیم آقای فلسفی فقط یکی دو  دقیقه روضه می خواندند که همان یکی دو دقیقه تمام مجلس را به هم می ریخت! الان بعضی مداحان هِی در روضه ها ائمه را تکّه تکّه می کنند!!

 

مطلب دیگری که هست این که بخشی از سخنرانی ها هم باید اختصاص به احکام داشته باشد.
درباره قسمت دوم سوال عرض کنم که الان وضعیت مناسبی ندارد هیئات. الآن در کنار مساجد و جلسات مساجد، هیئت برگزار می شود؛ طبل و شیپور و همه چی!! جمعیت مساجد را این کارها خالی می کند.
در این دوران کنونی، اشعار ما متأسفانه خالی از محتوا و مفهوم شده است. جنبه های تصنیفی و بی محتوا دارد.کنترل نشده است.

مطلبی که به عنوان یک آفت – احتمالا – شناخته می شود ، این که ما شاهد اُفول نقش روحانیون در برخی هیئت ها هستیم. به نحوی که بعضی هیئات وبرخی هیئتی ها به سخنرانی در برنامه خود اهمیت نمی دهند . این مطلب را چگونه ارزیابی می فرمایید؟

یکی از ضایعات مهمِ هیئات این است . این نقشه دشمن است.

یعنی این امر را طراحی شده ی دشمن تلقی می کنید؟

بله. حتما همین طور است. این الان مشخص شده است. الان استکبار به صورت نامرئی این کار را انجام می دهد. حتی در مراسم ختم هم، این طور شده است. بنده ۱۲ سال در مرکز رسیدگی به امور مساجد فعالیت می کردم. آن موقع ها بخشنامه کرده بودم مجالس ختم بدون روحانی برگزار نشود. اما خب، به طور مناسب اجرا نشد. لذا الان هم هست این پدیده. بعضی هیئت ها فقط به نوحه خوان اکتفا می کنند. این ضایعه است. این باعث می شود بینش نباشد.

دیگر این که سخنران های غیر روحانی هم غیر متخصص هستند. تخصص می خواهد. روحانی می خواهد. این کار انحراف می آورد. سخنرانی افراد غیر روحانی درست نیست. تخصص حوزوی می خواهد به طور قطع. در حوزه قم و تهران افراد برای منبر و سخنرانی به طور تخصصی تربیت می شوند. دشمنان نامرئی ما این کار را طراحی کرده اند. این حیله دشمن است. کاملا واضح و آشکار است.

البته مقداری از اشکال ها هم متوجه روحانیون است. اما هیئات باید روحانیون را از منبع خاص خود بخواهند نه هر روحانی ای را. باید روحانیون سرشناس و از جاهایی مثل دفتر تبلیغات اسلامی و سازمان تبلیغات بخواهند. خودشان نروند به سلیقه خود انتخاب کنند. نمی شود. باید آدم کارشناس و متخصص را پیدا کنند.

در آخر اگر نکته ای هست بفرمایید.

باید رسانه ها این مسائل را اجرا کنند. امام در اول انقلاب فرمودند کسانی که در حضور روحانی به امام جماعت غیر روحانی در مسجد اقتدا می کنند، نمازشان باطل است. باید در رسانه ها از روحانیون با سواد استفاده کنند. دلیل ندارد از غیر روحانی استفاده کنند. این درست نیست واقعا. مانند یک پزشک غیر متخصص است. این نیز باید کنترل شود. باید برای مردم ارزش قائل شد. اسلام منهای روحانیت یعنی پزشکی  منهای پزشک. باید دقت کرد. باید روحانی شناخته شده استفاده شود. هیئت و جلسه ای که روحانی مبرّزی داشته باشد قطعا هدایت می شود.

منبع:عقیق

نظر یادت نره همسنگر عزیز ░▒(پایگاه مداحی کربلایی محسن احمدی)▒░


๑۩๑ سید مهدی رضوی:09381954355 ๑۩๑

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:


مـــــوضوعات مـــــرتبط: بـایگانــــــی مـطالب زیبــــا، مطالب زیبا وخواندنی، دانستنیــــــــــــها، دانستنیهای دینی، اخبــــــــــــــار، اخبار جهان اسلام، اخبار مذهبی، آخرین اخبار سایت، ،
بــــــــــرچـــسب‌هــا: آیت الله سید محمود مجد , سخنرانی درهیئت , مجالس عزاداری , علمای تهران , روحانیون , منبر , هیئت , روحانی مبرّزی ,
[ 18 / 11 / 1391 ] [ 21:0 ] [ سید مهدی رضوی ] [ ]
░▒ نظر یادت نره همسنگر گرامی، برای بهتر شدن سایت لطفا اینجا کلیک نمائید heiat110.lxb.ir ▒░
پایگــاه مداحـــــــــــی

بــــــسـم الله الـــــــرحــمن الـــــــرحــیـم شما جوانید قدر لحظات جوانی را بدانید هــرگز جـز بـرای رضـای خـدا کاری نکنید. {حــــــضـرت آیــت آلله امــام خـامنـــه ای} تـا کــــــــور شـود هــر آنکـــه نـتواند دیـــد بین مـــن و رهبــــــر عزیزم عهــدی سـت ســید عــــــــلی حســــینی خـامنـــه ای فـــــرمانده ی ارشد سـپاه مهـــدی سـت شــادی دل حـضــرت زهــرا(س) صـــلوات نــویسنده: ســـــیـد مـهــــدی رضـــوی
مـوضوعــــــــــات وب
امـــــــکانات وب